søndag den 23. januar 2011

Markedsdag i Bangkok - weekendmarked og flydende marked

I dag har været store-handels-og-markedsdag!
Det begyndte i aftes, da vi gik fra en dejlig middag i en dejlig have. Vi havde løse planer for i dag, men skulle lige hjem og diskutere dem.
Jeg rendte ind i en meget venlig og snakkesalig taxachauffør - troede jeg. Han kunne sikkert se, at jeg søgte oplysninger om ture, som var opslået med priser tæt ved.
Hvad vi havde planer om, og hvordan de kunne løses, fandt han lynhurtigt ud af. Men i mine øjne virkede han troværdig - og som en god sælger. Vi kunne leje ham og en bil til seks personer og med rundvisning en hel dag for 3.000 baht - 600 kr.
Det ville vi lige tænke over, og straks faldt prisen til det halve, hvis han kunne bestille bilen nu.
Vi stak hovederne sammen - og blev enige om, at den chance var værd at tage.
Kl. 9 blev aftalt. Der var bare lige det, at han skulle bruge 200 baht for at kunne bestille bilen. Jeg kunne se på de andre, at så var det uden interesse. Bare sådan lige 200 op af lommen til en ukendt - det var ikke Ivans eller Gregers' stil! Men jeg havde fattet tillid til ham - jeg havde jo snakket med ham lidt længere, så jeg sagde: Den ta'r jeg.
Jeg blev jo drillet lidt - især af lillesøster - "Nå, nu går han nok ud og hygger sig med vennerne..!" - etc.
Jeg sov forholdsvis roligt, men listede op til vejen lidt tidligere end de andre.
"Hvis han kommer, kommer han nok i en gammel skrammelkasse eller med et par tuk-tuk'er, for til den pris kan han ikke komme i andet," tænkte jeg.
Klokken blev 9. Der skete intet.
Men kl. 9.05 kom den nydeligste Toyota - magen til den vi havde kørt i tidligere. Hvilken lettelse!


Skrædderbesøg udartede sig
Cheapy Charlie, som vi døbte ham, havde entreret med sin "onkel" og sammen havde de to lagt planer for dagen. Dem lavede vi nu lidt om på, hvilket han tog pænt - som en rigtig sælger. Det viste sig, at han faktisk levede op til hvert fald mine forventninger om troværdighed. Han lagde hurtigt kortene på bordet og fortalte, at grunden til, at han kunne køre så billigt, var, at hvis vi besøgte den skrædder, han foreslog, så fik han kuponer til dieselolie af ham - og hvis vi købte noget, så fik han flere kuponer!
"Good for me and good for you!"
Det kunne vi sådan set godt se fornuften i, og da nogle af os i forvejen havde ymtet noget om skrædderbesøg, gik vi med.
Så det blev til lidt af en forestilling! Damerne købte lette jakker i thaisilke og undertegnede ekviperede sig fra top til tå - med habit, skjorter og overtøj.
Vi har været til prøvepasning i aften og får dem i morgen!
Men apropos - mentaliteten i Thailand: Vi oplever faktisk, at det er et meget venligt folkefærd, som sætter en ære i at overholde aftaler og være imødekommende og venlige - somme tider er det næsten for meget! Vi er endnu ikke blevet skuffede.

Weekendmarked uden grænser!
Cheapy Charlie havde flere planer (som måske fyldte i olietanken), men vi fik ham overtalt til at føre os til "Weekendmarked" hvilket er noget stort i Bangkok. Det var enormt, og det var ikke muligt at konstatere, hvor det begyndte, og hvor det sluttede. Men det var fantastisk - og indeholdt alt fra det mindste til det største. Mad, tøj, møbler nips, ure osv.

Flydende marked
Bangkok har også et andet berømt marked, som man ikke må snyde sig for. Det er det flydende marked. Det når man frem til ved at hyre en "long-tail-boat" og så suse hen over bølgerne med et piskeris i halen. Trukket af en gammel lastbilmotor (tilsyneladende). Det gik stærkt - og det sprøjtede lidt, når vi passerede en anden - de er ikke bange for toget!
Det blev en fantastisk sejltur på et par timer - hvor vi lagde til ved det flydende marked, som vist har været meget større engang. Her kunne man også købe alting for ingenting - dog mest fødevarer.Undervejs passerede vi mange særegne bygninger - og ligesom andre steder i Bangkok og hvor vi ellers har været, er kontrasterne hjerteskærende - de usleste rønner tæt op ad de guldbelagte templer eller pragtvillaer.

En eller anden skør bygmester har fået den idé - såvidt vi kunne se - at bygge en kopi af Peterskirken på toppen af en skyskraber!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar